English prima pagina ultimele informatii contact
Istoric
Miracolul firii, grația divină sau harul întrupat din frumos sigilează destinul unui ținut ori al unui oraș conferindu-i atribute de perenitate. Lugojul a rimat dintotdeauna armonios cu muzica, iar locuitorii săi au deslușit în arta cântecului coral virtualități cultivate inițial ca expresie a unui puternic sentiment identitar de afirmare patetică a conștiinței naționale și apoi de desăvârșire a unor înzestrări native excepționale – transmise de la o generație la alta instituind astfel o nobilă tradiție.
Aici fiinteaza înca din 1810 (daca nu chiar din 1808) un cor al bisericii ortodoxe, cor care, extinzându-si activitatea si în sfera muzicii laice, se institutionalizeaza, obtine un statut oficial sub denumirea Reuniunea de Cântari si Muzica. Venirea în fruntea formatiei, în 1889, a unei personalitati de talia lui Ion Vidu a însemnat propulsarea pe plan national a corului lugojan. În Banat, timp de decenii, „Corul lui Vidu”, cum era el unanim cunoscut, a fost o adevarata institutie-pilot pentru miscarea corala din acest colt de tara.
Bucuria de a cânta devenea un liant spiritual, iar dintre toate corurile urbei se detașa prin entuziasmul și ardoarea comuniunii sufletești a membrilor săi cel condus de Ion Vidu, reputat pedagog și compozitor, autorul unor lucrări generoase ce înnobilează patrimoniul muzicii corale. Succesorii săi, maeștrii Filaret Barbu și Dimitrie Stan i-au continuat cu sârg și devoțiune opera, lărgind substanțial repertoriul formației, menținând vie emulația artistică și consolidând prestigiul național al corului.
Traseul ascendent al biografiei coralei „Ion Vidu” care ființează sub egida Casei de Cultură și este patronată de Municipalitatea Lugoj, se întregește în chip limpede și convingător prin preluarea baghetei, în 1968, de către un muzician înzestrat și impetuos, profesorul Remus Tașcău, care în pofida tinereții își impune consecvent și tenace un program estetic personal îndrăzneț și novator, împlinit exemplar în cei aprope șase luștrii de prezență neîntreruptă în fața pupitrului. Format la școala clujeană a unor magiștri de anvergură ca Dorin Pop, Tudor Jarda sau Dan Voiculescu tânărul dirijor și-a nuanțat în timp viziunea și capacitatea de a modela ansamblul, autoritatea sa fiind rezultanta îngemănării unui larg orizont artistic cu o sensibilitate mereu trează și un temperament înnăscut pentru o asemenea menire ce solicită deopotrivă rigoare și cutezanță, interiorizare și patos, reflexivitate și putere de sugestie, pasiune și pronunțat contur expresiv al interpretării, iar mai presus de toate, forța iradiantă a vocației artisdtice.
În structura repertoriului coralei „Ion Vidu” aveau să se regăsească peste patru veacuri de creație muzicală, de la Palestrina și Monteverdi, la Poulenc și Milhaud, fără a omite, desigur, fecundele incursiuni în baroc, clasicism sau romantism precum și strălucitele abordări ale operelor autorilor români, de la Sabin Drăgoi, Marțian Negrea și Paul Constantinescu (premiul Uniunii Compozitorilor acordat pentru tălmăcirea lucrării Miorița) la Sigismund Toduță, Tudor Jarda, Alexandru Pașcanu sau Adrian Pop.
Pentru destinul și receptarea critică a incontestabilelor reușite ale formației, emblematice au fost contribuțiile sale remarcabile la interpretarea unor opusuri vocal-simfonice de largă respirație (de la Orfeu și Euridice de Gluck și Acis și Galatea de Haendel, la opusurile beethoveniene: Simfonia a IX-a, Fantezia pentru pian, cor și orchestră și Recviemul verdian) în ilustre companii artistice: dirijorii Mihai Brediceanu, Nicolae Boboc, Remus Georgescu, Peter Oschanitzky; prima orchestră simfonică a țării, Filarmonica „George Enescu” din București și instituția similară din Timișoara; mari soliști ca Sanda Ilca-Șandru, Martha Kessler, Edith Simon, Corina Circa, Pompei Hărășteanu, Ionel Voineag și alți importanți interpreți din străinătate. Concertele vocal-simfonice au reprezentat deopotrivă o stimulativă provocare artistică, o ispititoare invitație la autodepășire și o meritorie confirmare a capacității de concentrare în atingerea unui țel de către o formație ce a compensat absența statutului profesionist printr-o formidabilă ambiție de învingător. De altminteri, evidențiind evoluția sa sub cupola Ateneului Român, muzicologul dr. Gheorghe Firca avea să noteze în revista „Muzica”: „Sub îndrumarea lui Remus Tașcău, un dirijor a cărui carte de vizită a fost remisă celor în drept, corul „Ion Vidu” a devenit un partener egal al Filarmonicii bucureștene”.
prima pagina istoric prezent dirijor destainuiri distinctii discografie concerte carte de oaspeti

developed by


© copyright Casa de cultura Lugoj - 2005